Hiuskonsultaatio

12.5.2020 Tiistai

Tänään etätunneilla oli tehtävänä tehdä ammattilaisen hiuskonsultaatio. Parturi-kampaamon yksi tärkein työvaihe on konsultaatio. 

1. Ensimmäinen asiakas on parturiasiakas ja hän on hiusten leikkauksessa ja huomaan hänellä olevan kuivaa "hilseilyä" hiuspohjassa. Tässä tilanteessa kun olen tarkistamassa hiuspohjaa ja harjaamassa sitä niin se tulee jo kammatessa huomioon. Siitä alkaisin kyselemään ensimmäiseksi miten asiakas hoitaa hiuksia kuin hiuspohjaa. Hiuspohjan kuivuus/hilseily voi johtua monesta syystä. Asiakkaalle kertoisin asiasta ja jos on kuiva päänahka suosittelisin kosteuttavaa shampoota tai myös ihan kuivalle hiuspohjalle takoitettua shampoota. 

2. Toinen asiakas on kampaamoasiakas joka on värissä ja leikkauksessa ja hän kärsii hennoista ja helposti latistuvista hiuksista, joissa ei pysy toivomansa ilmava kampaus. Asiakkaan kanssa alkaisin puhumaan oikeanlaisista tuotteista kotiin ja miten niitä käytetään. Kun on kyse hennoista hiuksista niin ne kaipaavat erilaista hoitoa. Jos pesee hentoja hiuksia useesti niin rasvottuvat nopeammin. Asiakkaalle puhuisin että yrittäisi pitää hiustenpesuvälin mahd. pitkänä.

3. Kolmas asiakas on kampaamoasiakas joka on värissä ja leikkauksessa ja hän kertoo paksujen ja karkeiden hiustensa olevan vaikea laittaa ja saada kotona muotoonsa. Asiakkaalle suosittelisin kosteuttavaa hoitoainetta joka kosteuttaisi karheita latvoja. Hius öljy latvoihin on kanssa toinen vaihtoehto. Helppo ja nopea on kotona saada jotain muoto/tuuheutta hiuksiin on fööni. Föönillä ja harjalla  pystyt helposti kohottamaan tyveä jolla saat tuuheutta tyveen. 

4.  Neljäs asiakas on värjäykseen saapunut ja pn viimeksi toisella kampaajalla pettynyt pahasti ja on värin suunitteluvaiheissa hyvin epäröivä ja epäilevä. Hän ei kiinostu mistään väriehdotuksesta ja empii koko ajan mielipiteessään. Alkaisin kyselemään mistä asiakas oikein sitten pitää ja millainen väri ja onko suora vai kiharaa. Monipuolisesti kyselisin että saisin kaiken irti minkälainen tukka olisi semmoinen mistä hän tykkäisi. Miten hän hoitaa nyt hiuksiaan ja mikä olisi hänelle tärkeää. Alkaisimme puhumaan väreistä joita pystyisin ihon värin myötä myös kertomaan mikä sopisi ja kasvojenpiirteetkin auttaa paljon. Yrittäisin vain kertoa aivan kaiken jotta me löytäisimme hänelle sopiva väri ym. 

5. Viides ja viimeinen asiakas toivoo hiusväriä, joka ei sävyiltään sovi lainkaan hänen ihonsa väriin. Alkaisin puhumaan asiakkaan kanssa väeistä ja kuinka paljon ne vaikuttavat ihon väriin. Kyselisin ja näyttäisin joitakin toisia värejä hänelle jotka sopisi paremmin ihonsa väriin. Kysyisin olisik valmis kokeilemaan toista väriä. 

6.  Kirjaa jokin oma kokemus haastavatsa asiakkaan konsultaatiotilanteesta ja kerro mitä olisit tehnyt toisin ja ehkä paremmin nykyisellä osaamisella ?
Tähän pystyn vastaamaan ainoastaan että kokemukseni vielä kunnon asiakkaista on ollut vähäinen joten ei ole tullut vielä vastaam tämmöisiä tilanteita. Tulevaisuutta odotellessa vaan !

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Työehtosopimus tehtävä

✂Rautakampaus asiakastyö